Apabila kebanyakan orang merujuk kepada pengurusan masa atau cara menguruskan masa untuk menyempurnakan lebih banyak kerja,mereka bukan merujuk tentang cara mengurus,mengatur atau mengubah masa. Seperti yang kita sedia maklum,masa tidak boleh diuruskan atau diubah. Setiap hari sememangnya ada 24jam,tidak lebih dan tidak kurang.
Berikut adalah 6 petua pengurusan masa yang mudah diamalkan agar anda dapat meningkatkan produktiviti dan mengurangkan tekanan...
1. ANDA PERLU MEMAHAMI BAHAWA PENGURUSAN ADALAH SATU MITOS.
Membezakan antara"masa jam" dan " masa psikologi". Masa jam adalah hakikat sebenar,kita hidup dalam kitarannya.Kita menetapkan matlamat,merancang dan bekerja untuk psiklogi. Di sinilah kita terasa seperti tertipu oleh masa yang dan menjadi perangkap dalam minda kita. Apabila ini berlaku,minda kita terlalu terkongkong dengan masa lepas dan masa depan,sehingga kita lalai terhadap masa kini.
Jika anda mahu meluangkan masa secara produktif,anda perlu menyanggah mitos ini dan membebaskan diri daripada elusi masa,jika tidak anda akanmembuang masa dan tenaga memikirkan masa lampau dan asyik membayangkan masa depan. Petua,satu-satunya cara untuk mengenepikan mitos ini ialah untuk hidup dalam masa kini atau masa jam. Anda menetapkan matlamat pada masa kini,anda merancang pada masa kini,anda melaksanakan pelan masa kini,dan lain-lain,Jadi pastikan anda hidup dalam masa kini.
2. PANTAU KEGIATAN HARIAN ANDA
Saya mengandaikan bahawa anda sudah tentunya mempunyai matlamat hidup,jika tidak anda tidak akan tahu apa yang sepatutnya anda lakukan setiap hari,anda perlu tahu apakah tugas khusus yang perlu anda lakukan setiap hari yang membolehkan anda mencapai matlamat anda. Tindakan memantau kegiatan harian akan membolehkan anda melihat di mana masa berharga anda diluangkan, dan memberi anda maklumat berharga untuk mengoptimumkan dan menambah baik penggunaan masa. Buat senarai tugasan,sama ada menggunakan buku nota kecil atau program perisisn,tulis apa yang perlu anda lakukan dan pantau pelaksanaannya.
3. TETAPKAN KEUTAMAAN BAGI TUGAS HARIAN ANDA.
Ini akan membolehkan anda memberi tumpuan kepada tugas yang paling penting yang membolehkan anda semakin hampir mencapai metlamat anda.
4. BELAJAR MENGAGIHKAN TUGAS ATAU MENGGAJI ORANG LAIN UNTUK MELAKUKANNYA.
Jangan cuba melakukan segala-galanya sendiri. Dengan berbuat demikian,anda kan terasa seperti dibebani terlalu banyak kerja. Akibatnya,anda tertekan dan letih pada penghujung hari. Cuba agihkan beberapa tugas sokongan kepada orang lain supaya anda mempunyai lebih banyak masa untuk memberi tumpuan kepada tugasan yang paling penting. Sebab itulah anda perlu menetapkan keutamaan ( Langkah 3) supaya anda tahu apa yang boleh di agihkan.
5.TINJAU SEMULA SENARAI TUGASAN ANDA.
Tandakan tugasan yang telai selesai.Pada penghujung setiap hari,tinjau semula senarai tugasan yang perlu di lakukan untuk melihat apa yang telah anda sempurnakan.Dengan menyemak tugasan,anda boleh melihat halatuju anda dan menetapkan tanda aras yang membolehkan anda menlai kemajuan anda.Anda juga terasa seperti berjaya menamatkan tugasan.Ini penting sebagai Motivasi diri.
6.TETAPKAN HAD MASA BAGI SETIAP TUGASAN.
Beberapa tugasan am seperti menyemak dan menjawab e-mail mungkin mengambil sebahagian besar daripada masa anda.Kita harus menetapkan kira-kira 30minit hingga 1jam sehari untuk menyemak dan menjawab e-mail.
Ikuti petua pengurusan masa diatas dengan teliti jika anda bertekad mahu meningkat produktiviti anda.Selepas mengamalkannya,anda akan mengawal masa dan bukannya terperangkap di dalamnya.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment