Panggilan pertama anda dengan mana-mana prospek ialah satu faktor yang sangat penting untuk menentukan kejayaan anda menyempurnakan jualan. Ini kerana anda perlu mengekalkan tumpuan terhadap tujuan sebenar perbualan pertama anda.
MATLAMAT PENTING 1: MENINGGALKAN TANGGAPAN PERTAMA YANG BAIK.
Panggilan telefon pertama anda bertujuan untuk mengenali dan menjalin hubungan perniagaan.Jangan gunakan ungkapan pembukaan yang dirancang. Ini satu percubaan kurang ikhlas untuk mengurangkan tekanan dan membuang masa.Terus nyatakan matlamat anda. Jangan sentuh butiran teknikal mengenai produk atau perkhidmatan anda melainkan anda ditanya.Lupakan bahawa anda perlu menjual.Jika anda menunjukkan tanda bahawa anda terdesak,perbualan anda akan ditamatkan dengan segera.
MAKLUMAT PENTING 2: BERKOMINIKASI DENGAN PENUH YAKIN.
Angkat telefon,teruskan perbualan,cakap tentang apa yang anda tahu sahaja dan jangan lupa jika anda cuba mendesak prospek,mereka akan menamatkan perbualan.Kekalkan keyakinan dan pastikan anda bercakap dengan ringkas sepanjang perbualan.
MAKLUMAT PENTING 3: BERI TUMPUAN KEPADA APA YANG RELEVAN KEPADA PROSPEK ANDA.
Apabila anda cuba menjual,prospek anda akan bertanya diri sendiri," Bagaimana ini membawa manafaat kepada saya dan ekonomi operasi saya dan/atau kekayaan pemegang saham saya?' Pastikan produk atau perkhidmatan anda memberikan jawapan sebenar kepada soalan ini.
MAKLUMAT PENTING 4: BERITAHU APA YANG ANDA TAWARKAN SERTA-MERTA.
Perbualan dengan prospek memerlukan komitment masa,perhatian dan sumber.Anda perlu terus-terang tentang apa yang anda tawarkan kepada mereka dan apa yang anda kehendaki.Pimpin prospek sehingga mereka membuat komitment tambahan kepada anda,tetapi pastkan anda membuat mereka rasa seperti mereka yang mengawal syaratnya.
MAKLUMAT PENTING 5: MENINGGALKAN TANGGAPAN AKHIR YANG HEBAT.
Apa yang anda luahkan pada akhir perbualan pertama anda sama penting dengan apa yang anda nyatakan pada permulaannya.Pastikan bahawa pada akhir prospek anda berhasrat untuk berbual dengan anda sekali lagi.
MATLAMAT PENTING 1: MENINGGALKAN TANGGAPAN PERTAMA YANG BAIK.
Panggilan telefon pertama anda bertujuan untuk mengenali dan menjalin hubungan perniagaan.Jangan gunakan ungkapan pembukaan yang dirancang. Ini satu percubaan kurang ikhlas untuk mengurangkan tekanan dan membuang masa.Terus nyatakan matlamat anda. Jangan sentuh butiran teknikal mengenai produk atau perkhidmatan anda melainkan anda ditanya.Lupakan bahawa anda perlu menjual.Jika anda menunjukkan tanda bahawa anda terdesak,perbualan anda akan ditamatkan dengan segera.
MAKLUMAT PENTING 2: BERKOMINIKASI DENGAN PENUH YAKIN.
Angkat telefon,teruskan perbualan,cakap tentang apa yang anda tahu sahaja dan jangan lupa jika anda cuba mendesak prospek,mereka akan menamatkan perbualan.Kekalkan keyakinan dan pastikan anda bercakap dengan ringkas sepanjang perbualan.
MAKLUMAT PENTING 3: BERI TUMPUAN KEPADA APA YANG RELEVAN KEPADA PROSPEK ANDA.
Apabila anda cuba menjual,prospek anda akan bertanya diri sendiri," Bagaimana ini membawa manafaat kepada saya dan ekonomi operasi saya dan/atau kekayaan pemegang saham saya?' Pastikan produk atau perkhidmatan anda memberikan jawapan sebenar kepada soalan ini.
MAKLUMAT PENTING 4: BERITAHU APA YANG ANDA TAWARKAN SERTA-MERTA.
Perbualan dengan prospek memerlukan komitment masa,perhatian dan sumber.Anda perlu terus-terang tentang apa yang anda tawarkan kepada mereka dan apa yang anda kehendaki.Pimpin prospek sehingga mereka membuat komitment tambahan kepada anda,tetapi pastkan anda membuat mereka rasa seperti mereka yang mengawal syaratnya.
MAKLUMAT PENTING 5: MENINGGALKAN TANGGAPAN AKHIR YANG HEBAT.
Apa yang anda luahkan pada akhir perbualan pertama anda sama penting dengan apa yang anda nyatakan pada permulaannya.Pastikan bahawa pada akhir prospek anda berhasrat untuk berbual dengan anda sekali lagi.
No comments:
Post a Comment